Page content

article content

Als 24 uur in een dag niet genoeg is… 7 Tips om beter om te gaan met drukte.

Last van drukte en het gevoel nooit aan jezelf toe te komen?

Ik hoor het van veel vrouwen met goede banen en kinderen, ze komen door alle drukte die dit met zich mee brengt niet meer aan zichzelf toe. Maar jij bent (samen met je eventuele partner) de kern van je gezin. Jouw gezin (en wellicht het team dat je aanstuurt ook…) is afhankelijk van hoe jij functioneert en hoeveel energie jij hebt.

Erg belangrijk dus dat je goed functioneert en goed voor jezelf zorgt! Want als jij minder energie hebt zullen je werk en je kinderen eronder leiden. Denk maar aan het zuurstofkapje in het vliegtuig: eerst bij jezelf opzetten en daarna pas bij je kind!

Dat geldt hier ook: eerst goed voor jezelf zorgen, dan kun je daarna beter voor anderen zorgen.

7 Tips om beter om te gaan met drukte en meer energie over te houden.

  1. Praat met je partner, kinderen, vrienden en  vriendinnen om ze te vertellen hoe moe je bent. Vaak gaan we ervan uit dat de mensen om ons heen wel weten hoe het met ons is, maar daar kun je je flink in vergissen. Zeker als je erg druk bent sla je het echt praten met elkaar vaak over, dan kom je daar niet aan toe. Vertel dan eens hoeveel weerstand je voelt bij het opstaan ’s ochtends, waar je ’s nachts over piekert als je wakker ligt, hoeveel last van drukte je eigenlijk hebt. Het kan enorm opluchten (en dus energie geven) om je hart te luchten.
  2. Maak een lijstje met zaken of personen die je te veel energie kosten en je niet meer wilt (energy-suckers). Als je leven te vol is om nog goed voor jezelf te zorgen moeten er zaken afvallen. Het is best lastig om dat van de ene op andere dag te doen en dat hoeft ook  niet perse. Het kan trouwens wel, kijk maar naar de mensen die in een burn-out komen, die moeten dat ook doen…
  3. Kies van dit lijstje de grootste energy-sucker en komt in actie (liefst z.s.m.) zodat deze energy-sucker tot het verleden behoort! Het kan zijn dat het punt dat je wilt veranderen te groot is om in 1x te veranderen. Bedenk dan een stappenplan. Aanrader: bespreek het met partner en kinderen, maak ze deelgenoot van het plan. Het kan ook zijn dat jouw grootste energy-sucker een persoon is. Je kunt dan nog bedenken dat je een goed gesprek met die persoon aangaat. Als je denkt dat dat weinig zal veranderen kun je het beste het contact met deze persoon helemaal verbreken.
  4. Maak een lijstje met dingen waar jij energie van krijgt (energizers). drukteDit zijn dingen die je alleen voor jezelf doet, voor niemand anders. Liefst doe je deze dingen ook alleen, anders is de kans groot dat je weer rekening gaat houden met iemand anders. Als je niets kunt bedenken betekent het dat je wat zult moeten uitproberen. Wel eens een boswandeling alleen gemaakt? Of alleen naar de sauna? Een massage? Alleen door de stad slenteren en alleen op een terras een krant lezen?
  5. Plan minstens iedere maand een avond of dag in het weekend alleen voor jezelf. LET OP: deze tijd is alleen voor jou!!! Ik weet dat het moeilijk is om te bedenken wat je alleen maar voor jezelf kunt doen, maar je zult ergens moeten beginnen. Dus kom uit je comfort-zone en probeer eens iets nieuws!
  6. Mediteer… Meditatie zorgt ervoor dat je meer overzicht krijgt en je meer bewust bent van je gedachten en emoties. Daardoor zul je je eigen grenzen beter waarnemen en wordt het gemakkelijker om goed voor jezelf te zorgen. Het is een dagelijks tijdsinvestering die zichzelf dubbel en dwars terug betaalt!
  7. Oefen je focus. We worden vaak overdonderd door ellenlange to-do-lists, terwijl veel van de zaken op een to-do-list onbelangrijk zijn. Als je je kunt richten op de belangrijkste taken van zo’n lijst en de onbelangrijke taken niet doet zul je meer gedaan krijgen van die belangrijke zaken en toch meer energie overhouden!

Het is erg belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Want dan heb je genoeg energie over om je met anderen bezig te houden. Bovendien wil je je kinderen toch ook leren om goed voor zichzelf te zorgen? Dan zul jij het goede voorbeeld moeten geven!

Nu wil ik van jou weten: Wat zijn jouw energizers???

Voorbeelden uit mijn eigen leven: sauna, boswandeling, in de tuin prutsen, puzzelen met klassieke muziek op…

Schrijf in het commentaarveld hieronder jouw energizers! Zo kun je de andere lezers van dit blog helpen aan ideeën.

Comment Section

2 reacties op “Als 24 uur in een dag niet genoeg is… 7 Tips om beter om te gaan met drukte.


Door Kirsten op 12 juli 2016

Ik heb heel veel energizers (gelukkig). Andere voorbeelden zijn mezelf trakteren op een massage, maar ook gewoon een dag alleen thuis zijn en niets hoeven en uren de krant lezen en lekkere koffie drinken, naar het strand gaan, alleen naar een concert gaan, een biertje in de zon op het terras, op tijd naar bed gaan en eindelijk eens dat boek lezen, lekker sporten en als het echt meezit: alleen op reis.


Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.