Page content

Effectiever werken, 6 tips

article content

Effectiever werken, 6 tips

Multi-tasken maakt je minder effectief.

Uit testen is gebleken dat multi-tasken niet effectief werkt. Om effectief te kunnen werken heb je focus en aandacht nodig. Als je focus mist ben je vaak met van alles een beetje bezig. Na een dag werken kun je dan het gevoel hebben dat je weinig hebt gepresteerd.

6 tips die helpen om effectiever te werken:

Tip 1. Weet wat je doel is.

Als je weet welk doel je naartoe aan het werken bent, kun je gemakkelijker prioriteiten stellen. Je kunt dan kiezen welke taken je dichter bij je doel gaan brengen en een volgorde in die taken aanbrengen.

Tip 2. Focus

Veel mensen weten niet wat hun doel is en hebben daardoor geen focus. Bovendien hebben ze per dag een tiental taken op hun to-do lijst staan.

Bepaal welke taken belangrijk zijn en doe alleen die taken. Heel veel taken op to-do lijsten hoeven niet gedaan te worden, zijn onbelangrijk of kunnen door iemand anders over genomen worden.

Tip 3. De 80-20 regel

Deze regel houdt in dat 20% van je inspanningen 80% van je resultaten oplevert.Weet jij welke 20% van jouw werkzaamheden 80% van jouw resultaat oplevert? Als jij je focus legt op deze 20% dan werk je veel effectiever en heb je bovendien veel meer resultaat!

Tip 4. Doe minder verschillende taken, niet meer

Als je bezig bent met te veel taken, als je te lange dagen doorwerkt wordt jouw effectiviteit een stuk minder.

Maak keuzes voor wat belangrijk is voor jou en richt je focus daarop. Uitrusten, tijd voor jezelf, tijd voor bezinning zijn zaken die je helpen om effectiever te werken.

Focus gaat over minder verschillende taken doen, niet meer. Focus gaat over de juiste keuzes te maken en die keuzes dan doorzetten.

Tip 5. Hou je aandacht bij je taak

Iedere keer dat je mobiel gaat, of je je email checkt tussendoor, ben je je focus kwijt. Het is onderzocht en als je telefoon rinkelt, zelfs al neem je niet op, heb je 25 minuten nodig om dezelfde concentratie te krijgen als daarvoor.

Dus, check je email 2x per dag op vaste tijden. Zet je mobiel uit als dat kan en check je voicemail op vaste tijden. Je kunt de mensen waarmee je werkt hiervan op de hoogte brengen zodat ze weten op welke tijden je bereikbaar bent.

Moet je continu bereikbaar zijn, dan kun je overwegen om een telefoondienst in de arm te nemen. Zij kunnen telefoontjes voor je filteren.

Tip 6. Stel grenzen

Stel grenzen aan:

  • het aantal taken op je to-do lijst
  • het aantal projecten waar je mee bezig bent
  • de tijd dat je telefonisch bereikbaar bent
  • de tijd dat je bezig bent met e-mails
  • de tijd die je bezig bent met overleg
  • de tijd die je surft over het internet

Heb jij tips of ideeën die helpen om effectiever te werken?

Laat in het commentaarveld hieronder jouw ideeën, tips en wijsheid achter.




 

Comment Section

0 reacties op “Effectiever werken, 6 tips

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.