Page content

Feedback, 17 regels die het gemakkelijker maken.

article content

Feedback, 17 regels die het gemakkelijker maken.

Feedback, op de juiste wijze gegeven en ontvangen, versnelt het leerproces.

Feedback is voor velen lastig om te geven of te ontvangen. Als je perfectionistische trekjes hebt dan wil je geen kritiek. Feedback krijgen betekent dan dat je gefaald hebt.

Maar je kunt het ook anders bekijken: kritiek, en dan bedoel ik opbouwende kritiek, is een mogelijkheid om jouw product, service, of werk te verbeteren. Feedback, mits op de juiste manier gegeven betekent dat de gever je wil helpen om te leren.

Regels die kritiek geven en ontvangen makkelijker maken, zodat je ervan kunt leren:

Er zijn een paar regels waar de ontvanger en de gever van kritiek of feedback zich het beste aan kunnen houden. Die regels helpen je om op de juiste manier feedback te geven, zodat degene die de feedback ontvangt er ook werkelijk iets mee kan doen.

Feedbackregels voor de gever:

  1. Vraag de ontvanger toestemming om feedback te geven.
  2. Het is belangrijk om met positieve feedback te beginnen. Als je meteen met je negatieve feedback begint, dan sluit de ontvanger zich meteen af voor alles dat je zegt. Er is altijd wel iets goeds te zeggen over hetgeen die persoon doet, niemand doet alles fout. Leg ook uit waarom je ergens tevreden over bent.
  3. Pas als je je positieve feedback hebt gegeven, mag je vertellen wat er beter kan. Je kunt je negatieve kritiek het beste positief formuleren: “Wat voor verbetering vatbaar is, is….”
  4. Zorg ervoor dat jouw kritiek gaat over het gedrag van de ontvanger en niet over zijn/haar persoon!
  5. Beschrijf het gedrag van de persoon en interpreteer dat niet, geef geen oordeel. Geef dus een zuivere waarneming weer en benoem feiten.
  6. Goede kritiek is specifiek en niet algemeen, dus gericht op concrete, specifieke en duidelijk omschreven gedragingen.
  7. Goede feedback stelt de ontvanger in staat er iets mee te doen. Je kunt de ontvanger vragen wat zijn ideeën hierover zijn, zodat hij zelf met een aanpak kan komen. Geef dus geen advies als dat niet echt nodig is. Ook deze aanpak versnelt het leerproces, omdat de ontvanger er zelf mee aan de slag kan.
  8. Eindig het gesprek weer met een positieve noot. Dat geeft de ontvanger de motivatie ook echt iets met de kritiek te doen.

Feedbackregels voor de ontvanger:

  1. Vraag om feedback. Zoals gezegd is feedback een manier om te leren en dus te groeien. Als jij open staat voor kritiek en ook werkelijk iets met de kritiek doet, wordt je ervaren als prettig om mee te werken.
  2. Sta open voor de feedback. Neem de feedback-gever serieus en ga geen tegenargumenten geven. Als je tegenargumenten gaat geven, kan de gever defensief gaan reageren en jou proberen te overtuigen. Daar wordt het gesprek niet prettiger van. Bovendien laat je zo zien dat je de feedback niet serieus neemt.
  3. Probeer de feedback te begrijpen, vraag door als je niet goed begrijpt wat de kritiek inhoudt.
  4. Toon waardering voor de feedback-gever. Kritiek geven (op de juiste manier) betekent dat de gever zich kwetsbaar opstelt, dat mag gewaardeerd worden.
  5. Beoordeel de kritiek op z’n relevantie. Is de feedback relevant, doe er dan iets mee. Vertel aan de feedbackgever welke acties je gaat doen n.a.v. de kritiek.
  6. Interpreteer negatieve feedback niet meteen als kritiek op jouw persoon. De gever probeert je te helpen om het beter te doen.
  7. Schiet niet onmiddellijk in de verdediging, dus rem die emoties mochten ze opkomen.
  8. Sta open voor complimenten en bedank de gever daar ook voor.
  9. Als de feedback relevant is, doe er dan iets mee! Kom er later op terug bij de gever, vertel wat je gedaan hebt, zodat de gever weet dat je hem serieus hebt genomen. Je laat dan zien dat je open staat voor verbetering.

Nog een vraag voor de gever: Wat je ook doet of zegt: hou je doel voor ogen. Wat wil je bereiken door feedback te geven? Lukt dat op de manier die jij gebruikt?

Heb jij je eigen manieren om feedback te geven of te ontvangen? Welke?

Deel in het commentaarveld hieronder jouw inzichten, wijsheid en ideeën.

Comment Section

4 reacties op “Feedback, 17 regels die het gemakkelijker maken.


Door Wendy Wolfe op 14 juni 2016

Ten eerste hele praktische site en heerlijk leesbaar overzicht van feedback. Ik gebruik het voor onderwijs van artsen. Als gever van feedback en beoordelaar van stagiairs heb ik heb gevoel dat het beginnen met positief niet werkt , het voelt als slijmen en als je vraagt om feedback te mogen geven staat de ontvanger al schrap voor het negatieve en luistert niet naar het positieve, mijn gevoel zegt eindig met een waar Ge-wel-dig meend Compliment. Ik ben benieuwd of jullie mijn ervaring kunnen herkennen of verklaren wat maakt dat het starte met positief wel het beste werkt?


Door Baukje Westerlaken op 14 juni 2016

Hallo Wendy, dank je voor de complimenten en dank je voor je goede vraag! Het doel van feedback is dat de ontvanger beter gaat presteren, neem ik aan? Als je start met positief nieuws zal de ontvanger van de feedback wat ontspannen. Doordat de ontvanger ontspannen is als de boodschap komt van de opbouwende feedback, zal de ontvanger dit niet zo snel verwerpen. De kans is dan veel groter dat je feedback aankomt en aanzet tot een leerproces. En dat is neem ik aan je doel, toch? Ik denk dat als je aan kunt zetten tot een leerproces omtrent het onderwerp van de feedback, je geslaagd bent in je opzet. Je moet je als feedbackgever dus afvragen wat je kunt doen om het meest aan te zetten tot leren. Je zegt dat je het gevoel hebt dat het niet werkt. Heb je het al geprobeerd? Want je gevoel kan zich verzetten om een nieuwe manier uit te proberen.


Door L. Meijer op 13 juli 2016

Mooi compleet. Ik wil dit gaan gebruiken voor mijn mentoren zodat zij actief met hun leerlingen aan de slag kunnen met betrekking tot het geven en ontvangen van feedback.


Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.