Page content

article content

Het nut van niets doen.

Soms kom je, door niets te doen, eerder waar je wezen wilt!

We leven in Calvinistisch Nederland. Al gaat er bijna niemand meer naar de kerk en geloven in een man op een wolk doet ook bijna niemand meer. Maar de Calvinistische waarden leven voort. Zo vinden we het allemaal erg belangrijk om nuttig bezig te zijn. Vooral in Noord Europa is het werk-ethos erg groot.

Ik merk bij mezelf dat ik het soms moeilijk vind om even stil te zitten, net alsof ik heel moeilijk nog uit die versnelling raak. De vakantieperiode is goed om uit die nuttigheids-versnelling te geraken. En je kunt veel voordelen halen uit niets doen!

Wat heb je aan niets doen? En hoe kun je beginnen met niets doen?

Als je steeds maar bezig blijft, steeds maar blijft DOEN, dan ben je als een auto die nooit uit z’n versnelling komt. Op een gegeven moment raakt die auto oververhit. Voor de auto (en ook voor jou en mij) is het belangrijk om een balans te vinden tussen in actie zijn, dingen doen en het niets doen.

“Ja maar, in de avonden doe ik niets nuttigs!” zul je misschien zeggen. Maar wat doe je dan?  Kijk je t.v.? Ben je bezig met je hobby’s? Zit je op Facebook of bel je met je vriend(in)? DAN BEN JE NOG STEEDS AAN HET DOEN!!!

Zijn er wel eens tijden dat je niets doet? Veel mensen vinden dat erg lastig. Toch is het naar mijn mening belangrijk om een balans te hebben tussen dingen doen en even niets doen. Juist in de tijd dat je niets doet (maar dan ook niets!) kom je vaak op goede ideeën, of krijg je de rust die je nodig hebt om oplossingen te bedenken.

Het nut van niets doen.

Soms moet de motor even uit, tot rust komen, om daarna de druk van het dingen doen, het bedenken en je werk doen weer aan te kunnen. Juist het niets doen kan je de ruimte geven om je opnieuw op te laden om daarna met vernieuwde energie weer aan het werk te kunnen gaan. Of het kan ervoor zorgen dat je ineens de oplossing bedenkt voor een probleem wat je had, waardoor je dat veel effectiever kunt oplossen.

Hoe leer je om niets te doen?

Het lijkt heel gemakkelijk, maar voor velen is het dat niet. Ga eens beginnen met 5 minuten per dag gewoon op een stoel te zitten en niets te doen. Vooral als blijkt dat je het lastig vind kun je hiervoor een wekkertje zetten.Niets doen

Ik heb zelf een tuin en vind het heerlijk om in mijn tuin te zitten en te kijken naar de planten en de vogels. Dan laat ik mijn gedachten gaan waar ze willen en hoef ik niets. Als je geen tuin hebt, kijk dan door het raam naar buiten, liefst niet naar een drukke weg, maar wel bijv. naar de lucht. Het is belangrijk dat waar jij je blik op hebt enigszins rustig is.

Als het je lukt om dat 5 minuten per dag te doen, breidt het dan uit, iedere week met 5 minuten erbij. Na verloop van tijd zul je merken dat het gemakkelijker wordt en dat je echt tot rust komt.

Is niets doen hetzelfde als mediteren?

NEE! Dat is niet hetzelfde. Tijdens het mediteren ben je toch ergens mee bezig. Bij adem meditatie ben je bezig je te richten op je adem. Bij geleide meditatie (als je naar een stem luistert die je in meditatie brengt) ben je naar die stem aan het luisteren. Dat is echt anders dan op jezelf niets doen.

Conclusie

Niets doen lijkt heel gemakkelijk, maar is dat voor ons Noorderlingen niet echt. We zijn erg gewend steeds maar in actie te zijn. Als je leert om af en toe eens echt niets te doen, zul je merken dat je in de tijden dat je wel bezig bent, je veel effectiever bent. Je bent dan scherper, bent beter in staat oplossingen voor problemen te bedenken en er komt meer uit je handen.

Heb jij ervaringen met de positieve effecten van niets doen? Wil je de andere lezers van dit artikel helpen met jouw ervaringen?

Deel in het commentaarveld hieronder jouw inzichten en tips.

 

 

 

 

Comment Section

2 reacties op “Het nut van niets doen.


Door Nicole op 23 september 2016

Graag wil ik hier iets aan toevoegen. Het ‘nietsdoen’ heeft alles te maken met de noodzaak voor ontspanning, voor ontladen (‘unwinding’ zoals de Britten zo mooi zeggen). Ontspanning is nodig om je (over)actieve brein (en lichaam) weer tot rust te laten komen. Hiervoor moet je het parasympatisch zenuwstelsel activeren. Dit kan inderdaad door letterlijk niets doen, maar ook wel degelijk door meditatie, mindfulness technieken, ademhalings- of ontspanningsoefeningen, yoga, maar bijvoorbeeld ook door te zoenen, knuffelen en seks met je geliefde te hebben. Ook sporten, naar de sauna gaan en massages activeren dit deel. Ontspanning is dus bittere noodzaak om fit door te kunnen leven.


Door Baukje Westerlaken op 23 september 2016

Dank je voor je aanvulling Nicole. Waar ik toch op wil ingaan is wat je zegt over mediteren en de mindfulness. Weliswaar zorgen deze technieken ervoor dat je gedachten vertragen en je meer contact met je lichaam krijgt (heel goed als je gestrest bent). Alleen als je veel razende gedachtes hebt (en jezelf tijdens het mediteren als doel stelt dat je geen gedachtes meer wilt hebben) wordt het mediteren een te zware opgave. Dus afhankelijk van hoe je erin staat is meditatie een goed idee of niet.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.