Page content

Hoe hou ik me aan mijn goede voornemens?

article content

Hoe hou ik me aan mijn goede voornemens?

Goede voornemens, hoe bepaal je die?

Voordat jij je goede voornemens bepaalt is het belangrijk te bedenken waar jij behoefte aan hebt. Wat wil jij nou echt? Waar wordt jij gelukkig van? Veel mensen slaan deze stap over. Wat voor reden heb jij om dat goede voornemen te willen bereiken? Wat gaat het volhouden van dit goede voornemen jou brengen?

Het heeft weinig zin om als goed voornemen af te willen vallen als dat alleen belangrijk is voor je partner. Als je een doel stelt omdat een ander dat wilt, zul je op de moeilijke momenten, wanneer je echt moet doorzetten, de motivatie missen om dit te doen.

Veel gemaakte fouten bij goede voornemens.

Fout 1: De lijst van voornemens is een waslijst met vele doelen.

Een fout die veel gemaakt wordt bij het maken van goede voornemens, is dat we er te veel tegelijk maken. Het wordt dan een boodschappenlijst aan wensen en dingen die we aan onszelf willen veranderen. Als je het moeilijk vindt om je aan je goede voornemens te houden, kies dan eerst één nieuw doel tegelijk. Zo kun je al je aandacht en energie houden bij dit ene voornemen. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft, waardoor de kans dat jij je nieuwe doel behaalt vele malen groter is. Pas als je dit doel hebt bereikt ga je door met het volgende doel.

Dus: begin met 1 voornemen.

Fout 2: Het eerste voornemen is te groot, moet in te korte tijd behaald worden of is te ingewikkeld.

Als je in beweging wilt komen en gemotiveerd wilt zijn om met je goede voornemens aan de slag te gaan, dan is het belangrijk om je eerste doel niet te groot te maken. Start dus met een overzichtelijk, makkelijk te behalen doel. Door het behalen van dat doel ben je veel meer gemotiveerd om grotere doelen te kunnen verwezenlijken. Bovendien bouw je zo het gevoel op dat jij je doelen echt wel kunt behalen.

Als je met een groot doel begint, iets dat veel moeite, volharding en inspanning zal kosten, is de kans groot dat je onderweg afhaakt. Daardoor zul je gaan geloven dat jij het niet kunt, je aan je goede voornemens houden.

Dus: Begin met een klein, simpel voornemen.

Fout 3: Je begint meteen met je goede voornemen.

Het is belangrijk om je mentaal goed voor te bereiden op het startpunt van jouw goede voornemen. Als je niet meteen begint, maar een datum in de nabije toekomst plant om te beginnen, dan kun je je mentaal en emotioneel voorbereiden.

Dus: Goede voorbereiding is het halve werk.

Hoe kun je je zo voorbereiden dat je je kans op succes vergroot?

Weet je al naar welke sportschool je gaat? Weet je hoe je om zult gaan met de trek om te roken? Wat doe je om jezelf te belonen als je je doel behaald hebt? Hoe voelt dat dan? Wat doe je om jezelf gemotiveerd te houden? Ken je mensen die jouw doel al bereikt hebben? Hoe hebben ze dat gedaan? Kun jij dat ook doen? Kortom: wat levert het jou echt op!

Kijk eens of je voor het uitvoeren van jouw goede voornemen de bovenstaande vragen, of andere vragen die jij hebt over jouw goede voornemen, kunt beantwoorden. Vooral het onderzoeken van hoe andere mensen jouw doel hebben bereikt kan zeer goed werken.

Schrijf je goede voornemens op!

Door uitgebreid te schrijven over waarom je dit goede voornemen hebt, kun je onderzoeken welke vragen je hebt, waarom je dit goede voornemen wilt uitvoeren en hoe je het behalen ervan haalbaar kunt maken. Stuit je bij het schrijven op te veel vaagheden of vragen, dan heb je nog langere voorbereiding nodig, of misschien wel en ander voornemen.

Voorbeelden van goede voornemens.

  • Nee zeggen ook als je denkt dat de ander geen nee wil horen, dat scheelt een heleboel stress.
  • Tijd voor jezelf vrijmaken. Op wekelijkse basis. OF heb je een vakantie of bezigheid die je graag wilt doen, maar waar het nog niet van gekomen is? Plan dit jaar tijd om dat te doen.
  • Onafhankelijk zijn van de mening van anderen. Begin jij je zinnen met IK? Of praat je continu in de JE-vorm? Je kunt leren onafhankelijk te zijn door te praten in Ik wil, of Ik voel, of Ik vind.
  • Stoppen met lijnen. Maak contact met je lichaam door te mediteren. Vraag jezelf af als je weer richting de snackbar gaat: Wat zit me dwars? Waar heb ik nu echt behoefte aan? Want eten en vooral te veel eten daar zit vaak een andere behoefte onder.
  • Meer sporten. Van sporten krijg je energie! Bedenk een sport die je leuk vindt, dat maakt het gemakkelijker om vol te houden. Of doe het samen met iemand om je motivatie te vergroten.

Heb jij goede voornemens? Door ze tegen anderen te vertellen zet je jezelf ertoe ze ook echt uit te voeren. Bovendien kun je dan hulp krijgen van je vrienden.

Vertel je mij welke goede voornemens jij hebt? Of heb je nog goede tips voor me?

Comment Section

0 reacties op “Hoe hou ik me aan mijn goede voornemens?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.