Page content

Piekeren… Zinnig of nutteloos?

article content

Piekeren… Zinnig of nutteloos?

Pieker jij vaak?

Ik denk eigenlijk dat niemand van nature piekert. Mensen piekeren of tobben als ze angstig zijn. Ze maken zich zorgen over iets wat in de toekomst zou kunnen gebeuren. ’s Nachts wakker liggen omdat je piekert over je werk, je overdag niet kunnen concentreren omdat je tobt over je kinderen of je relatie…

In hoeverre helpt piekeren om je problemen op te lossen?

En hoe kun je stoppen met piekeren?

Mensen die piekeren en zich zorgen maken denken dat ze door te piekeren hun toekomstige problemen kunnen oplossen, of dat ze hun toekomstige problemen voor kunnen zijn. Maar is dat wel zo?

Wordt je angst minder als je piekert?

Ik denk van niet. De wijsheid luidt: “De mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest”. Wat mij betreft een waarheid als een koe.

Piekeraars zullen op het moment dat ze piekeren minder angst voelen. En dat is waar, als je denkt kun je moeilijker voelen. Je aandacht kan maar op 1 plek tegelijk zijn.

Angst wordt door piekeren niet minder, het wordt meer! De angst zal blijven bestaan.Uit mijn eigen ervaring weet ik dat de angst voor hetgeen ik bang ben, wat in de toekomst ligt, alleen maar groter wordt door te piekeren.

Door de steeds terugkerende gedachten om te proberen die angst op te lossen voedt je de angst nog meer. Het is als water geven aan onkruid. Hoe meer je piekert, hoe groter je angst wordt, hoe meer je gaat piekeren om die angst niet te voelen.

Waarom blijven mensen dan toch piekeren?

De piekeraar denkt dat tobben en veel nadenken over de toekomst de enige manier is om zekerheid te krijgen. Het kan een vicieuze cirkel worden. Piekeren, nog angstiger worden, nog meer piekeren.

Zo’n vicieuze cirkel kun je niet doorbreken met denken, of met goede voornemens maken alleen. Je zult iets moeten DOEN!

Hoe kun je stoppen met piekeren?

Er zijn verschillende manieren om te stoppen met piekergedachten, ik noem er hier een aantal.

  • Sporten zorgt ervoor dat je meer in je lichaam aanwezig bent. Je stopt dan even met de gedachten en dat helpt om het patroon te doorbreken. Bovendien zorgt sporten ervoor dat er stoffen in je lichaam aangemaakt worden waardoor je je beter gaat voelen.
  • Wandelen is net zo’n bezigheid en bovendien gratis. Wandelen zorgt er ook voor mental-coach009dat je gedachten gaan vertragen. De steeds weer herhalende beweging van lopen zorgt ervoor dat je gemakkelijker je gedachten loslaat. Je kunt door te wandelen in een meditatieve staat komen.
  • Mediteren helpt heel erg goed om van het piekeren af te komen. Er zijn cd’s te koop die zogenaamde geleide meditaties bevatten. Alles wat je hoeft te doen is de cd op te zetten en je wordt door het meditatieproces heen geleid.
  • Praat met iemand over hetgeen waar je je zorgen over maakt. 2 Weten meer dan 1. Het kan zijn dat een ander een goede of simpele oplossing weet voor jouw zorgen. Er alleen mee blijven rondlopen en blijven piekeren heb je waarschijnlijk lang genoeg gedaan. Tijd voor een nieuwe strategie!
  • In actie komen. Veel piekeraars denken dat ze de oplossing van het probleem zullen vinden door veel na te denken. Maar als je er door piekeren niet uitkomt, kun je misschien acties bedenken waarmee je meer duidelijkheid krijgt over datgene waar je over piekert. Welke vragen heb je? Welke mensen ken je die je om hulp of duidelijkheid kunt vragen?

Het kan zijn dat jij andere manieren gebruikt om te stoppen met piekeren. Wil je die met ons delen?

Wat doe jij om piekeren te verminderen?

Laat in het commentaarveld hieronder jouw tips en ideeën achter.

Comment Section

0 reacties op “Piekeren… Zinnig of nutteloos?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.