Page content

Succesvol solliciteren: 13 tips

article content

Succesvol solliciteren: 13 tips

Solliciteren is lastig genoeg. Wat kun jij doen om het jezelf en de werkgever gemakkelijker te maken?

Tip 1

Stel jezelf op als gelijkwaardige gesprekspartner. Een sollicitatie is als daten, beide partijen zijn aan het kijken of ze “verkering” (= samenwerken) willen. Dus, alleen maar bezig zijn jezelf te verkopen is niet zinvol. Je kunt beter bezig zijn met het verkrijgen van de data die jij nodig hebt om te kunnen bepalen of je daar wilt werken. Pas als je op die vraag volmondig JA kunt zeggen, ga je bezig om jezelf te verkopen.

Meer tips? Lees verder!

Tip 2

Een sollicitatie moet goed voorbereid worden.  Onderzoek de organisatie of het bedrijf grondig. Kijk en lees hun website. Kijk of je in de bibliotheek artikelen kunt vinden over het bedrijf, of kijk of je mensen kunt spreken die voor het bedrijf werken, of gewerkt hebben, en vraag hen om informatie. Voor een werkgever is er niets zo irriterend als een sollicitant die kenbaar maakt eigenlijk weinig over het bedrijf te weten. Voor sommige werkgevers is kennis hebben van het bedrijf een reden iemand aan te nemen.

Tip 3

Zorg er voor dat de tijd die gereserveerd is voor het gesprek niet overschreden wordt. Als jij zelf initiatiefnemer van het gesprek bent, vraag om niet meer dan 20 minuten en zorg ervoor dat je die tijd niet overschrijd. Eindig het gesprek dan met: “Ik zei dat ik alleen 20 minuten nodig had en ik vind het belangrijk me aan mijn woord te houden.” Dit zal altijd een zeer goede indruk achterlaten bij de werkgever.

Tip 4

Zorg ervoor dat je tijdens de sollicitatie de 50/50 regel aanhoudt. Dat wil zeggen, zorg ervoor dat je 50% van de tijd aan het woord bent en 50% van de tijd aan het luisteren. Onderzoeken hebben uitgewezen dat de mensen die aangenomen worden in de sollicitatie een mix lieten zien van 50% luisteren en 50% zelf praten.

Tip 5

Als je antwoord geeft op vragen laat je antwoord niet langer duren dan 2 minuten, en niet korter dan 20 seconden. Onderzoeken hebben laten zien dat dat ervaren wordt als een fijne manier van communiceren.

Tip 6

Bedenk van te voren hoe jij de werkgever gaat helpen bij de problemen of uitdagingen waar de werkgever voor staat. Welke oplossingen heb jij te bieden? De reden voor een werkgever om jou aan te nemen is of jij oplossingen kunt bieden voor hun problemen. Kun jij in het kort voorbeelden noemen van hoe jij die problemen in het verleden hebt opgelost? Voorbeelden werken veel beter dan alleen zeggen; “Ik ben goed in….”

Tip 7coaching-kist

Realiseer je dat de werkgever er van uit gaat dat de manier waarop je de sollicitatie doet, de manier is waarop je je werk doet. Zorg er voor dat je tijdens het sollicitatiegesprek de vaardigheden laat zien die gevraagd worden voor de baan. Als het bijvoorbeeld in die baan nodig is dat er nauwkeurig gewerkt wordt, laat dan merken dat je nauwkeurig onderzoek hebt gedaan naar het bedrijf. Zo laat je zien dat je nauwkeurig kunt zijn.

Tip 8

Bedenk of er een manier is om te bewijzen dat je de vaardigheden bezit waar de werkgever naar zoekt in een toekomstige werknemer. Kun je werk laten zien? Doen!

Tip 9

Praat nooit slecht over vorige werkgevers. Ook al ben je ooit onterecht ontslagen of ben je met ruzie weg gegaan bij een vorige werkgever, praat daar op een neutrale manier over. Als jij in negatieve bewoordingen praat over een vorige werkgever, zal deze werkgever denken dat je dat over hem/haar ook zult doen als jullie wegen ooit scheiden.

Tip 10

Zorg ervoor dat je antwoorden hebt op de volgende vragen:

  1. Vertel me iets over jezelf.
  2. Wat weet jij over dit bedrijf?
  3. Waarom solliciteer je voor deze functie?
  4. Hoe zou jij jezelf omschrijven?
  5. Wat zijn jouw belangrijkste talenten?
  6. Wat is jouw zwakste punt?
  7. Wat voor soort werk doe je het liefst?
  8. Wat zijn je interesses in je vrije tijd?
  9. Wat heb jij bereikt dat je het meeste voldoening gaf?
  10. Waarom ben je weg gegaan bij je vorige werk?
  11. Waarom ben je ontslagen (als dat zo is)?
  12. Waar zie jij jezelf over 5 jaar?
  13. Wat zijn jouw doelen in je leven?
  14. Hoe veel verdiende je in je vorige baan?

Tip 11

Kom zelfverzekerd over. Als je weinig zelfvertrouwen hebt: Fake it till you make it! Hoe doe je dat?

  1. Maak oogcontact
  2. Geef een stevige handdruk (maar niet te hard zodat het pijnlijk is)
  3. Zit rechtop in je stoel
  4. Spreek luid genoeg, maar niet te hard.
  5. Een grondige voorbereiding zorgt ervoor dat je antwoorden zeker klinken.
  6. Onderbreek de ander niet als die aan het woord is.
  7. Oefen de vragen van tevoren met een vriend(in)

Tip 12

Vraag aan het einde van de sollicitatie of je coach-ja-needoor bent naar de volgende ronde, of als het de laatste ronde is, of ze je de baan willen aanbieden. Het blijkt dat het heel goed werkt als je hier zelf om vraagt. Als ze aangeven dat nog niet te weten, vraag dan wanneer je van hen zult horen. Als ze aangeven jou voor een 2e gesprek te willen uitnodigen, vraag hen of ze kunnen aangeven wanneer je dat op z’n laatst zult horen. Vraag ze ook of je ze, als je op deze datum nog niets van ze gehoord hebt, ze mag bellen.

Tip 13

Schrijf een kort bedankbriefje of mailtje aan de persoon die de sollicitatie afnam. Stuur dit briefje of mailtje (hou het kort!) de volgende dag. Vermeld kort wat je fijn vond aan het gesprek. Dit is en stap die vele sollicitanten niet maken, maar die wel een positieve impact heeft op de uitslag van de sollicitatie.

Conclusie

Solliciteren is lastig. Als je het gesprek ingaat als een bedelaar voor de baan, maak je weinig kans. Als je met een gelijkwaardige instelling (ik wil kijken of we een goede match zijn) het gesprek ingaat maak je al veel meer kans.

Een goede voorbereiding maakt het verschil. Weet wat je talenten zijn en welke concrete voorbeelden je hebt van die talenten. Doe als het mogelijk is een rollenspel met vriend of vriendin zodat je de antwoorden op de vragen die je kunt krijgen al een keer geoefend hebt.

Heb jij tips die jou geholpen hebben tijdens sollicitaties?

Plaats jouw wijsheid, inzichten en ideeën in het commentaarveld hieronder.

Comment Section

4 reacties op “Succesvol solliciteren: 13 tips


Door Vincent Meijers op 28 november 2016

Handige en nuttige tips. Ik denk dat ik hier wel wat uit kan halen. Hopelijk kan een tip handig zijn om mee te nemen in mijn sollicitatieprocedures.



Door martine op 20 maart 2017

wat een nuttige tips .hier kan ik zeker mee aan de slag
vriendelijke groet martine


Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.