Page content

Wil jij minder stress? 8 tips om assertiever te worden.

article content

Wil jij minder stress? 8 tips om assertiever te worden.

Stress ontstaat vaak omdat grenzen overschreden worden, omdat er dingen gebeuren die jij niet wilt.

Stress is de oorzaak van veel ziekten, daar is de wetenschap nu ook wel achter. Het is dus niet alleen belangrijk voor jouw emotionele welzijn dat je stress vermindert, ook voor jou fysieke welzijn is het essentieel dat je zo min mogelijk stress in je leven hebt.

Hoe zorg je ervoor dat je minder stress krijgt?

Assertief zijn en op een gezonde manier leren om je grenzen aan te geven zorgt ervoor dat je beter presteert. Ga maar na, als je alles klakkeloos doet wat anderen aan je vragen krijg je het erg druk. Als je altijd voor anderen klaar staat zonder jezelf af te vragen of je dat iedere keer wel wilt doen, kom je vaak niet toe aan de taken die voor jou belangrijk zijn. En dat is op zich al genoeg reden om meer stress te ervaren.

Veel stress zorgt er ook voor dat je je prioriteiten moeilijk kunt stellen. Je ziet door de bomen het bos niet meer en dan is het erg lastig om te bedenken wat echt belangrijk is om te doen en wat je niet perse hoeft te doen.

Hoe kun je leren om op een assertieve manier je grenzen aan te geven?

8 Tips om assertiviteit te leren:

  1. Wees alert wanneer er iets gebeurt waar jij het niet mee eens bent. Jouw lichaam geeft aan wanneer er grenzen overschreden worden. Als jij je daar niet bewust van bent betekent dat dat je beter moet leren opletten. Dit kun je doen door te gaan mediteren. Mediteren helpt je om je lichaam en de sensaties in je lichaam beter waar te nemen.
  2. Zorg dat je uit de emotie bent voordat je iets gaat zeggen. Als je vanuit emoties reageert dan is jouw reactie gekleurd met emotie. De woorden die je kiest zijn anders (vaak aanvallend of juist verdedigend) en bovendien is je lichaamstaal dan ook anders. En je lichaamstaal en de toon waarop je iets zegt is 70% van de communicatie. Het is dus belangrijk dat je eerst uit de emotie bent voordat je op de ander afstapt en vertelt dat je het er niet mee eens bent.
  3. Bedenk wat je wilt gaan zeggen en schrijf het van te voren op. Als ik spannende gesprekken voer is dit een tip die ik altijd gebruik. Door het op te schrijven moet je jouw betoog al een keer formuleren, en je moet er een goed, logisch verhaal van maken. Doordat je dit al een keer gedaan hebt is het gemakkelijker om dat tijdens het gesprek nog eens te doen.
  4. Praat in de IK-vorm. Veel mensen, als hun grenzen overschreden zijn, praten in de JIJ-vorm. Jij hebt dit of dat gedaan. Dit komt aanvallend over, waardoor de ander in de verdediging gaat. Wat je beter kunt doen is: “Ik vind het niet fijn als jij…” of “Ik heb er moeite mee als…”
  5. Benoem wat je ziet, maar ook wat je voelt. Stel je voor dat je collega voor de zoveelste keer naar je toe komt om werk van hem/haar over te nemen. Zeg dan niet: “Jij komt nu voor de 10e keer naar me toe en vraagt me steeds maar om werk van je over te nemen!” Maar:  “Ik merk dat je best vaak naar me toe komt om werk van je over te nemen. Op die manier is het voor mij lastig om mijn eigen werk af te krijgen en goed te doen. Ik krijg op deze manier steeds meer stress en dat wil ik niet. Kun je andere oplossingen bedenken voor het werk dat je te doen hebt?”
  6. Wees zo concreet mogelijk. Veel mensen gaan het concreet benoemen van wat er gebeurt uit de weg. Of ze gaan zelfs de persoon die over hun grenzen heengaat uit de weg. Daarmee los je niets op en zorg je ervoor dat het probleem blijft bestaan. Benoem concreet wat er gebeurt en wat dat met jou doet, hoe jij je dan voelt. Vraag om begrip van de ander en stel je kwetsbaar op. Daarna kun je de hulp van de ander vragen bij het oplossen van het probleem. Dit zorgt ervoor dat het een gezamenlijke oplossing is waar de ander ook mee in heeft gestemd. En daardoor is de relatie die je hebt met de ander zelfs verbeterd!
  7. Geef jouw grens zo snel mogelijk aan, uitstel maakt het alleenDe spijker op z'n kop maar moeilijker. Dit heb ik zelf erg lang gedaan. Ik dacht dat mensen het helemaal niet fijn vonden als ik mijn grenzen aangaf, ik was bang dat ze me dan af zouden wijzen. Het lange uitstel zorgde er alleen voor dat als ik dan uiteindelijk mijn grens aangaf, ik dat met zo’n boosheid deed dat de ander daar van schrok. Ik had de ander te lang zijn gang laten gaan zonder iets aan te geven. Bedenk goed dat de meeste mensen niet telepathisch zijn, hoeveel ze misschien ook om je geven. Hoe opener jij bent, hoe kwetsbaarder je je durft op te stellen, hoe fijner mensen het vinden om met je om te gaan en met je te werken. Dat is mijn ervaring.
  8. Let erop dat je een assertieve lichaamshouding hebt. Als je het lastig vindt om te bedenken wat dat is, kijk dan eens naar Cesar Milan, de hondenfluisteraar. Honden reageren direct op jouw houding en welke emotie je uitstraalt. In zijn programma’s heeft hij het over een kalme assertieve houding en die leert hij zijn klanten aan. Onder andere door die houding snapt de hond dat de baas de leider is. 

Hoe geef jij je grenzen aan? Heb je daar je eigen manieren voor?

Deel in het commentaarveld hieronder jouw inzichten en tips.

Comment Section

0 reacties op “Wil jij minder stress? 8 tips om assertiever te worden.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.